tisdag 13 september 2011

Att sluta tänka på fel saker och mobilens makt över stavningen

När jag flyttade in i min nya lägenhet tog det mig en hel vecka att börja dra ut första lådan uppifrån när jag stod i köket och skulle ta fram osthyveln. Jag drog oftast ut den andra lådan trots att osthyveln inte längre förvarades på samma ställe som i det förra köket. Varför..? Gammal vana. Autopilot.
Samma sak gäller när man tänker på fel saker. Vi betraktar ämnet det gäller från just den vinkel vi är vana med. Och trots att du egentligen vet att ”osthyveln inte ligger där” drar du automatiskt fram samma tankar som tidigare.
Lösningen är naturligtvis att istället för att försöka kontrollera dina tankar, jobba på att träna upp ditt goda humör. Ditt humör anger din aktuella attraktionspunkt och attraherar tankar som matchar känslan. Allt du vill ha finns inne i ditt goda humör!
Sök dig till ditt goda humör (med vilka medel som helst) därför att livet i allmänhet och dina intresseområden i synnerhet framstår annorlunda när du befinner dig på den våglängden än när du betraktar dem utifrån ett tillstånd av negativ fokusering.
"Life is too short to be anything but happy" - så sant, så sant. Det om detta. ****************************************************************************************************************************************************************************** En helt annan sak, som faktiskt kan bidra till det goda humöret, är något som i grunden är fantastiskt irriterande men egentligen riktigt komiskt - om man väljer att se på det så. Nämligen mobilen och de ordförslag man får när man ska skicka ett sms.
Grej. Det var så det började. Jag skulle skriva Hej i ett sms.
Men mobilen förvägrade mig den formuleringen.
Enligt stavningsprogrammet var Hej ett icke-existerande ord. Däremot föreslog den Grej. Jag skrev Älskling och mobilen föreslog Ägg... Mycket märkligt men ändå roligt.
Jag bestämde mig för att utsätta mobilen för ett stavningstest och inledde med politik. Jag fick tydligen rösta på vilket riksdagsparti jag ville. Här stavade mobilen glatt rätt. Partiledarna fick också godkänt, alla utom Reinfeldt. Här föreslogs i stället kryptiska Segmedlev. Kanske en för mig okänd ryskättad konkurrent till Fredrik..?
Jag provade med olika länder och världsdelar och de flesta verkade vara okej.
Men mer lokalt vart både Örgryte och Bagaregården vita fläckar på stadskartan.
Och när jag föreslog Centrum tyckte mobilen att jag åka till Trummasan. Jag blev osäker. Vart ligger det? Centralasien..?
Jag sökte mig raskt vidare, upp i bokhyllan. I mobilens bibliotek fanns bara Guillou och Mankell prydligt inlagda. Proust och Joyce däremot var helt obekanta.
Inte heller verkade min mobil ha förstått min kärlek till god mat. Varken lamm, kalv eller fisksoppa kändes igen. Däremot potatis, kålrot och gräddsås.
Mitt tämligen traditionella förråd av svordomar godkändes. Däremot blev sexualitet transfomerat till Securitas. Bög var inte ok, däremot lesbisk tyckte den inte var några konstigheter.
Det här med sexualitet verkade vara lite känsligt för mobilen. Och hur stod det egentligen till med kvinnosynen..? Mens ville den inte kännas vid, inte heller tampong.
Trosor kunde den inte stava till, men däremot kalsonger.
Och det gick utmärkt att skriva actionfilm, vapen, porrfilm, prostata och samtliga lag i Elitserien. Det kändes med ens som att min mobil var något av en mansgris.
Men jag vet å andra sidan inte riktigt vad jag ska tro.
Hur ska jag förhålla mig till någon som insisterar på att lära mig att stava, men själv tycker att stavning ska skrivas statoimh..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar