Idag tänkte jag lämna de tunga ämnena och gå in på lite mer av vad vi brukar benämna som i-landsproblem.
Icke tänker man om man läser nedan inlägg och varit med om samma sak. Jag är med, absolut.
Jag har varit med om exakt samma sak som familjen nedan, faktiskt just i Turkiet och t om på samma hotell som familjen. Ändå röner resebolaget Nazar som säljer mängder med resor just till dessa fantastiska mastodonthotellanläggningar mycket stora framgångar.
Resor med all inclusive säljs som aldrig förr och Nazar som är stora i Turkiet marknadsför sig själva som "Lyxsemester för alla" och "Vi är specialister på femstjärniga lyxhotell med All Inclusive för hela familjen". Ändå har bolaget allra flest anmälningar hos ARN av alla resebolag. Utan närliggande konkurrens.
Nästan alla anmälningar handlar om magsjuka på hotellet, dåligt hanterad mat, smutsiga pooler, strul med hotellrum och transfer och som pricken över i - dåligt bemötande av personal och servicefunktioner på plats.
Nazar arbetar nämligen efter devisen "billiga priser, men inga kontor eller servicecenter". Allt sköts över internet och mail alternativt i bästa fall över tfn. Vilken bluff och ändå fortsätter vi köpa resor av dem.
Lägg ner, ärligt talat. Allra flest anmälningar hos ARN - behöver man fler varningstecken..?
- "Ja, hej - jag skulle vilja ha en 40 000 kr all-inclusive semester till ett av era hotell med minst antal anmälningar hos ARN"..? Skulle inte tro det.
Icke tänker man om man läser nedan inlägg och varit med om samma sak. Jag är med, absolut.
Jag har varit med om exakt samma sak som familjen nedan, faktiskt just i Turkiet och t om på samma hotell som familjen. Ändå röner resebolaget Nazar som säljer mängder med resor just till dessa fantastiska mastodonthotellanläggningar mycket stora framgångar.
Resor med all inclusive säljs som aldrig förr och Nazar som är stora i Turkiet marknadsför sig själva som "Lyxsemester för alla" och "Vi är specialister på femstjärniga lyxhotell med All Inclusive för hela familjen". Ändå har bolaget allra flest anmälningar hos ARN av alla resebolag. Utan närliggande konkurrens.
Nästan alla anmälningar handlar om magsjuka på hotellet, dåligt hanterad mat, smutsiga pooler, strul med hotellrum och transfer och som pricken över i - dåligt bemötande av personal och servicefunktioner på plats.
Nazar arbetar nämligen efter devisen "billiga priser, men inga kontor eller servicecenter". Allt sköts över internet och mail alternativt i bästa fall över tfn. Vilken bluff och ändå fortsätter vi köpa resor av dem.
Lägg ner, ärligt talat. Allra flest anmälningar hos ARN - behöver man fler varningstecken..?
- "Ja, hej - jag skulle vilja ha en 40 000 kr all-inclusive semester till ett av era hotell med minst antal anmälningar hos ARN"..? Skulle inte tro det.
Tre svenska småbarnsfamiljer ville glömma den regniga sommaren och köpte en femstjärnig semestervecka all-inclusive på ett hotell i Turkiet. Av 14 personer i sällskapet blev 12 magsjuka.
"Statistiskt är det inte tillräckligt många för att kunna lägga skulden på hotellet", säger bolagets vd till SvD.se.
Allt rullades även upp i Uppdrag granskning och familjerna berättade om semestern som förvandlades till en mardröm när yngsta dottern började kräkas dag 2 på den utlandsvistelse man hoppades skulle ersätta den bortregnade sommaren. Ett dygn senare började även storebror kräkas.
– Vi hade i princip bara en dags semester tillsammans. Sedan fick vi gå i skytteltrafik mellan sjukhus och hotellrummet och torka spyor, säger pappan till SvD.se.
Familjen skulle sammanstråla med ytterligare två familjer på Hotell Pegasus World i semesterorten Side i Turkiet. Väl framme började även flera av de nyanlända familjemedlemmarna insjukna.
Även andra hotellgäster kräktes på hotellet.
– Det var flera som kräktes vid frukosten, personalen kom med slaskhinkar, säger pappan till SvD.se.
Enligt SVT:s granskning insjuknade totalt 21 personer under vistelsen på Hotell Pegasus World.
Flera av familjerna har nu begärt ersättning från researrangören samt anmält Nazar Nordic till Allmänna reklamationsnämnden.
Men researrangören tycker inte att det finns någon som helst anledning att ersätta resenärerna i dagsläget.
– Det kan låta hårt men under perioden bodde väldigt många turister på hotellet. Av dessa har ett tiotal blivit sjuka. Det är inte ett tillräckligt sunderlag för att man ska lägga skulden på hotellet, säger vd Kemal Yamanlar till SvD.se.
Han säger också att det görs regelbundna kontroller i hotellets kök och att dessa inte har visat några spår av bakterier under den aktuella perioden. Enligt researrangören har sällskapet troligtvis drabbats av smittan någonstans utanför hotellet. Men enligt familjen är detta uteslutet – man hade betalat för helpension och åt bara på hotellområdet.
– Det var spyor och kräk överallt och så säger de att det inte var på deras hotell, säger mamman upprört till SVT.
Nu väntar beslut från ARN. Kemal Yamanlar lovar att betala ut ersättning OM resenärerna får rätt. Samtidigt säger han att han bett de besvikna resenärerna om hjälp att spåra källan utan framgång.
– Det är klart att jag vill reda ut det här. Jag har skickat brev till de som klagat för att få på om vi t ex rekommenderat någon restaurang som inte är bra till exempel. Men det är nästan ingen som har svarat, säger han till SvD.se.
Oops, I wonder why..?
Nu får ni ha en riktigt fin dag allihop och kom ihåg - boka ingen all-inclusive semester..!
– Vi hade i princip bara en dags semester tillsammans. Sedan fick vi gå i skytteltrafik mellan sjukhus och hotellrummet och torka spyor, säger pappan till SvD.se.
Familjen skulle sammanstråla med ytterligare två familjer på Hotell Pegasus World i semesterorten Side i Turkiet. Väl framme började även flera av de nyanlända familjemedlemmarna insjukna.
Även andra hotellgäster kräktes på hotellet.
– Det var flera som kräktes vid frukosten, personalen kom med slaskhinkar, säger pappan till SvD.se.
Enligt SVT:s granskning insjuknade totalt 21 personer under vistelsen på Hotell Pegasus World.
Flera av familjerna har nu begärt ersättning från researrangören samt anmält Nazar Nordic till Allmänna reklamationsnämnden.
Men researrangören tycker inte att det finns någon som helst anledning att ersätta resenärerna i dagsläget.
– Det kan låta hårt men under perioden bodde väldigt många turister på hotellet. Av dessa har ett tiotal blivit sjuka. Det är inte ett tillräckligt sunderlag för att man ska lägga skulden på hotellet, säger vd Kemal Yamanlar till SvD.se.
Han säger också att det görs regelbundna kontroller i hotellets kök och att dessa inte har visat några spår av bakterier under den aktuella perioden. Enligt researrangören har sällskapet troligtvis drabbats av smittan någonstans utanför hotellet. Men enligt familjen är detta uteslutet – man hade betalat för helpension och åt bara på hotellområdet.
– Det var spyor och kräk överallt och så säger de att det inte var på deras hotell, säger mamman upprört till SVT.
Nu väntar beslut från ARN. Kemal Yamanlar lovar att betala ut ersättning OM resenärerna får rätt. Samtidigt säger han att han bett de besvikna resenärerna om hjälp att spåra källan utan framgång.
– Det är klart att jag vill reda ut det här. Jag har skickat brev till de som klagat för att få på om vi t ex rekommenderat någon restaurang som inte är bra till exempel. Men det är nästan ingen som har svarat, säger han till SvD.se.
Oops, I wonder why..?
Nu får ni ha en riktigt fin dag allihop och kom ihåg - boka ingen all-inclusive semester..!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar